Kompresor to jedno z podstawowych urządzeń w warsztacie samochodowym. Sprawdza się do obsługi sprzętu pneumatycznego, jest niezbędny przy wymianie kół w warsztatach wulkanizacyjnych, w zakładach lakierniczych do malowania czy piaskowania blach samochodowych. Stąd częste pytanie właścicieli takich warsztatów, jaka sprężarka będzie odpowiednia do realizowanych przez firmę usług? Sprawdź, co powinieneś wiedzieć o kompresorach do warsztatów samochodowych, by kupić urządzenie najlepiej dopasowane do potrzeb.
Sprężarka tłokowa czy śrubowa?
W warsztatach samochodowych doskonale sprawdzą się zarówno sprężarki śrubowe, jak i kompresory tłokowe. Wybór urządzenia jest zależny od potrzeb w zakresie ilości sprężonego powietrza, jakie generuje konkretny warsztat. Jeśli chcesz doposażyć zakład, w którym pracuje jedna osoba wykorzystująca sprężone powietrze, warto kupić sprężarkę tłokową na zbiorniku. Dla takich niewielkich zastosować powinien wystarczyć zbiornik o pojemności 50l-100l. Taki kompresor może być od razu wyposażony w osuszacz ziębniczy, który wyeliminuje większość wody z medium, oraz w odpowiednie filtry uzdatniające medium do wymaganej przez narzędzia pneumatyczne klasy. Kompresory tłokowe są tańsze, niż sprężarki śrubowe, ale jednocześnie są droższe w użytkowaniu, ponieważ zużywają więcej energii elektrycznej. Niemniej jednak bilans wydatków przy tak małym zużyciu będzie przemawiał na korzyść sprężarek tłokowych.
Sprężarki śrubowe sprawdzą się natomiast doskonale w przypadku zakładów, w których zapotrzebowanie na sprężone powietrze jest większe — czyli np. takich, gdzie funkcjonuje kilka stanowisk wykorzystujących to medium jednocześnie. Sprężarka śrubowa także może być postawiona na zbiorniku ciśnieniowym, najlepiej o pojemności 200-300l z wyposażeniem w osuszacz ziębniczy, system filtrów i spust kondensatu. Warto dodać, że droższy wydatek przy zakupie zwróci się wraz z niższą konsumpcją energii przez kompresor w trakcie wzmożonej eksploatacji.
Kompresor olejowy czy bezolejowy?
W warsztatach samochodowych, w tym wulkanizacyjnych nie ma potrzeby stosowania sprężonego powietrza o najwyższej klasie czystości. Tutaj zanieczyszczenie medium w cząsteczki oleju nie ma znaczenia. Co więcej, niewielka zawartość oleju w sprężonym powietrzu może mieć pozytywny wpływ na większość zastosowanych w zakładzie narzędzi pneumatycznych czy siłowników. Dla pewności jednak warto sprawdzić w specyfikacji technicznej tych narzędzi, jakiej klasy czystości medium wymagają. Tu jednak ważniejsze będzie odwodnienie sprężonego powietrza, czyli eliminacja H2O, niż jego odolejenie.
Wyjątkiem od tej reguły są zakłady lakiernicze lub wykorzystujące piaskowanie. Tu czystość powietrza ma znaczenie. Cząsteczki oleju zawarte w sprężonym powietrzu mogą mieć negatywny wpływ na jakość powierzchni lakierniczej. Dla pewności sprawdź zawczasu producencką specyfikację tych narzędzi.
Jak dopasować kompresor do potrzeb zakładu?
Kompresory do warsztatów samochodowych powinno się dobierać na podstawie faktycznego zapotrzebowania na sprężone powietrze generowanego podczas pracy. Zbyt mała sprężarka nie sprosta stawianym przed nią zadaniom, zbyt duża będzie zbyt kosztowna w zakupie i eksploatacji.
Warto zwrócić również uwagę na narzędzia, które będą zasilane sprężonym powietrzem. Dotyczy to zarówno rodzaju narzędzi typu klucze udarowe, szlifierki, podnośniki pneumatyczne, jak i wymagań narzędzi w zakresie parametrów technicznych, jakie musi posiadać medium (ciśnienie, ilość sprężonego powietrza).
Decydując się na zakup sprężarki do warsztatu zwróć również uwagę na miejsce, jakie będzie potrzebne do jej postawienia. Warto pamiętać, że kompresor na zbiorniku zajmuje sporą powierzchnię w relacji im większy zbiornik, tym więcej miejsca potrzebuje.