Dziennik budowy jest traktowany jako dokument urzędowy, w którym rejestruje się dokładny przebieg wszystkich robót budowlanych. Prowadzenie dziennika budowy jest obowiązkiem nałożonym na inwestora nieruchomości przez Ministra Infrastruktury, dlatego za jego zniszczenie lub zgubienie obowiązuje kara grzywny. Jest on niezbędny do odbioru domu oraz nadania mu numeru administracyjnego. Co istotne, dziennik budowy może pomóc rzeczoznawcy budowlanemu w przypadku dochodzenia nieprawidłowości, które wykryto na budowie. Czym jest dziennik budowy i kto go prowadzi?
Kto występuje o dziennik budowy?
Pozyskanie dziennika budowy jest obowiązkiem inwestora, a założenie dokumentu musi nastąpić jeszcze przed rozpoczęciem prac budowlanych. Wniosek o wydanie dziennika budowy inwestor składa w starostwie powiatowym lub urzędzie miasta. Do jego rejestracji konieczne jest:
– oświadczenie kierownika budowy dotyczące przyjęcia przez niego obowiązków
– wpisanie do dziennika listy osób, które pełnią samodzielne funkcje techniczne na budowie
– wypełnienie strony tytułowej dziennika.
Aby ostatecznie dziennik można było uznać za zgodny z prawem budowlanym, musi go opieczętować właściwy organ odpowiedzialny za wydanie dokumentu.
Dziennik budowy jest książką w formacie A4, z podwójnym papierem do tworzenia kopii zapisków. Jego objętość jest uzależniona od wielkości inwestycji, ale zazwyczaj w przypadku domu jednorodzinnego wystarczy dziennik nieprzekraczający 20 stron zapisków.
Dziennik budowy a rzeczoznawca budowlany – kiedy może go wykorzystać?
W świetle prawa administracyjnego dziennik budowy posiada status dokumentu urzędowego i w jego przypadku zachodzi domniemanie prawdziwości treści w nim zawartych. Oznacza to, że dziennik może być wykorzystany jako środek dowodowy w sprawach dotyczących zaniechania przepisów prawa budowlanego lub postępowaniu dotyczącym błędów budowlanych. Tym samym dziennik budowy może być wykorzystany jako dowód wspomagający działanie rzeczoznawcy budowlanego podczas oględzin budynku i sporządzania ekspertyzy budowlanej.
Kto dokonuje wpisów w dzienniku budowy?
Wpisów w dzienniku budowy dokonuje kierownik budowy, który musi na bieżąco rejestrować przebieg robót budowlanych i wszystkie zdarzenia, które mają znaczenie w toku prowadzonych robót. Oznacza to, że kierownik musi także zaznaczać w dzienniku wszystkie przerwy w pracach budowlanych oraz każde zawieszenie robót. Każdy nowy wpis musi być opatrzony datą dzienną i podpisem. W przypadku zawieszenia robót kierownik budowy jest także zobligowany poinformować o tym inwestora.
Dziennik budowy, jako dokument prawny, musi cały czas znajdować się na terenie budowy i być łatwo dostępny dla osób uprawnionych do dokonywania w nim wpisów. Oprócz kierownika budowy są to:
– inwestor
– inspektor nadzoru budowlanego
– inspektor sanitarny
– projektant
– geodeta
– pracownicy, którzy są uprawnieni do przeprowadzania kontroli na budowie.
Jednocześnie dziennik budowy musi być należycie zabezpieczony przed zniszczeniem, zgubieniem i kradzieżą. Jeżeli dziennik ulegnie zniszczeniu, należy go odtworzyć z zachowaniem wszystkich wpisów, podpisów i pieczątek.
Co z dziennikiem po zakończeniu prac budowlanych?
Po zakończeniu prac budowlanych kierownik lub inwestor powinien dołączyć dziennik budowy do formalnego zawiadomienia o dokonaniu robót i wniosku o wydanie zgody na użytkowanie budynku. Wniosek powinien być złożony do organu administracji samorządowej. W związku z tym dziennik budowy jest uznawany za jedną z części dokumentacji powykonawczej i może być traktowany jako dokument techniczny wykorzystywany przez administratora budynku i inwestora.
Źródło: MPEXPERTBUD – Rzeczoznawca budowlany